Write For Us

500,000 pekerja asing ditipu - Tenaganita

E-Commerce Solutions SEO Solutions Marketing Solutions
73 Views
Published
Badan hak asasi migran telah meminta kerajaan di mana jutaan ringgit yang dikumpulkan pada tahun 2016 daripada pekerja asing yang tidak dikeluarkan permit kerja yang telah hilang.
Tenaganita berkata "Program Rehiring" dijalankan oleh Putrajaya tiga tahun lalu untuk membolehkan pekerja asing tanpa izin dikeluarkan permit kerja yang sah, di mana tiga vendor rasmi telah mendaftar kira-kira 744,000 pekerja asing.
Kumpulan itu berkata pada akhir kempen pada bulan Jun 2018, hanya kira-kira 110,000 daripada mereka yang telah mendaftar menerima permit kerja.
"Kes-kes yang dikendalikan oleh Tenaganita menunjukkan bahawa setiap permohonan migran telah membayar purata RM6,000 kepada vendor," kata pengarah kumpulan Joseph Paul Malaimauv.
"Mereka yang tidak memperoleh izin kerja kehilangan semua wang yang telah mereka bayar dan dalam kebanyakan kes mereka juga kehilangan pasport mereka yang telah diserahkan kepada vendor," katanya pada sidang akhbar hari ini.
Pada bulan Ogos tahun ini, kerajaan mengumumkan satu lagi program pengampunan semula "Back For Good", di mana pekerja tidak berdaftar boleh secara sukarela menyerah diri dan pulang ke rumah selepas membayar penalti sebanyak RM700.
Category
TV Saluran - TV Channel
Sign in or sign up to post comments.
Be the first to comment